Kladd Oppsummering av møter i logistikkgruppa vinteren 2008: (+ noen observasjoner og tilføyelser som ikke har vært drøftet, (i kursiv) Her i nord er det så vidt vites ikke i bruk noen annen framgangsmåte ved bruk av lauvtreflis enn å tørke og flise virket ved velta, for så å kjøre den rett i siloen.
(Tilføyelse 08): Ved
besøk i Dyrøy var det denne metoden
som ble brukt, til tross for at de hadde et stort lager i samme
bygning. Dette lagret ble ikke brukt til "tørking" , men ble da
brukt til lagring av redskaper, lystbåter, møbler med mer. Det
er trolig at lagret blir fylt opp en del om sommeren i
syrefellings tida, da virket er på
det tørreste. Ideen med dette lagret var at flisa skulle ”rotes”
i med snøskuffe etter hvert som den gikk varm, og at varmen fra
gjæringa så skulle tørke flisa. På grunn av opplegget med flising direkte til fyringssentralen etter behov, kan en fliser vanskelig deles med noen andre utenfor nærområde, les Burfjord. Flisbehovet virker relativt lite så det er bare hensynet til diameteren på virket, (og driftsikkerhet) som taler for en stor flishugger. Transportbehovet er relativt lite, men ”masete” så det ansees som at egentransport med traktor og henger er mest aktuelt. Dette fordi transport da alltid vil være tilgjengelig på kort varsel og en er ikke avhengig av andre aktører. Det må kunne brukes transportutstyr som ellers er tilgjengelig i bygda som tilhenger med tipp, lastebil og konteinerbil. Det kan imidlertid være nødvendig å leie inn konteiner biler ved henting fra Hamnnes og Oksfjorddalen ( 40 mkm), mer om dette senere.
Virket er til stede i rikelig mengde, men erfaringer har vist at det er vanskelig å få tilgang til å hogge hos skogeiere flest.
Ny: I utgangspunktet var anlegget basert på lokalt tynningsvirke og manuell rydding, samt ikke salgbart virke som gråor og lignende. Under planleggingsprosessen har imidlertid prosjektet vokst til en størrelse som har et flisbehov som forutsetter innleie av hogstmaskiner. Det kan også fort skje at interessen for å levere virke avtar etter noen år, på grunn av at maskinene tar en stor del av fortjenesten. Det kan se ut som maskineierne ikke har noe å gå på her, økonomisk, da de fleste går konkurs eller innstiller drifta etter noen få år. Av ca 10 hogstmaskiner som har startet opp i Troms fylke de siste 10 år er bare 2 fortsatt i drift? Kvantumet som faller på hver enkelt skogeier i NTBE er ikke så avskrekkende stort, men bruk av hogstmaskiner fordrer store enkeltuttak ved hver flytting, og vil komplisere den årlige fordelinga. Trolig må tileks. en hogstmaskin fra Målselv hogge hele årsbehovet til NTBE for å forsvare utgiftene med flyttinga, ca 40 000 kr? Det blir en utfordring å slå sammen mange små spredte uttak til en stor nok drift for entreprenøren. Løsningen er kanskje å gjøre hele uttaket i Statens skoger (eventuelt sammen med Allskog) og sette av en viss andel tileks. 500 m3 som småskala hogst til eierne i NTBE.
Bruk av lokale entreprenører. Disse har den fordelen at de alltid er til stede og muligens kan ta lokale små drifter. I øyeblikket er det 2 lassbærere, 1 operativ -, + en ureparert hogstmaskin tilgjengelig i Nordreisa kommune. Disse er allerede delvis disponert og de er ustabile driftsmessig, så en avtale kan bare vurderes i det øyeblikket det blir aktuelt.
Det blir erfaringsmessig misnøye både med rotprisen til skogeier, samt med skader etter hogstmaskiner. Slike skader blir av og til avisstoff, som tilfellet var i Skibotn. Ved kjøp av virke fra skogeiere som ikke er medlemmer i selskapet NTBE bør dette forhandles fram gjennom Allskog. Allskog har større erfaring, troverdighet og autoritet til å takle dette. Andelen de beregner seg for jobben ligger i underkant av 10% ?
Mottak av småleveranser fra hageeiere, vegkanter og jordbruk. Det må legges tilrette for at alle som har noe virke å bidra med får levert dette. De aller minste leveransene, under 20m3, kan kanskje samles på Galsomelen eller ved et eventuelt lager. Lagring Virket lagres fortrinnsvis ved bilveg, slik at det er tilgjengelig også i snøbrøytesesongen. Det flises så for direkte kjøring til fyringssentralen. Der det ligger til rette for å hente flisa med traktor, og skogeier besørger brøyting, er det tilstrekkelig med traktorvei.
Oppgjør for virke Selskapet må fra starten av opprette en bankkreditt for å forskuddsbetale virket når det er levert ved bilveg. Tilføyelse mars 09: Det må tas kontakt med Allskog BA eller Energiflis A/S med tanke på et samarbeid for å få tilgang til kompetanse og likviditet.
Bygging
av flistørke?
Kunstig tørking av flis er ikke vanlig, men ei slik tørke var demonstrert på ENERGIGÅRDEN. Ulempen er omlastinga som er kostnads- og tidkrevende. Vi har filosofert litt rundt å tørke flis i
konteinere med lufttilførsel i botn,
eller det samme i en tilhengere.
Forslag til et prosjekt med utprøving av tørke i lager og
tilhenger er utarbeidet og lagt ut
her.
Metoder som kan brukes for å senke fuktigheta i virke – prisjustering etter fuktighet / transportavstand
Å oppnå en jevn kvalitet og lav fuktighet i virket blir en stor utfordring. Følgende metoder må i størst mulig grad foretrekkes for å oppnå en lavest mulig fuktigheten i virke:
(Tilføyelse): Forsøk med tildekking av velter utføres på
Bardufoss og en del foreløpig resultater av fuktighetsinnholdet
er tilgjengeligt.
Må utredes videre ?: Transportkostnader med traktorkjøring/ konteinerbil/ konteinerleie.
Valg av flishugger og
transportutstyr Flishugger og tilhenger ca (Tillføyelse
09): Ved splittelse av selskapet i en varmesentraldel og en
flisleverandørdel må det andre løsninger til Alternativ 1, lavprisalternativ Farmi CH 260 EL inklusiv kran 288 000 Div. utstyr fliser…. 30 000
Vecmann 12
tilhenger med brems ( Kornkarmer, 2 sett ( Eventuelt selvbygd tak av takplater … 10 000 Frakt….. ?. 20 000 Til sammen eks MVA…………………….. 434 000
Fordeler med dette alternativet:
Bakdeler:
Må utredes videre ?: Selvbygging av toppkarmer med tak for å spare ett sett kornkarmer og øke kubikkinnholdet. 23m3 flis vil veie ca 7 tonn? . Alternativ 2, stor traktordrevet flishogger (Dette alternativ er ikke ferdig diskutert og priset)
Farmi CH 380 330 000 Div utstyr fliser 30 000 Kranfeste 15 000 Kran (ikke bestemt modell) …. Ca ………………. 85 000 Samme taktorhenger som ovenfor 115 000 Til sammen eks MVA….. 575 000 Fordeler med dette alternativet:
Bakdeler:
Aternativ 3, motorisert flishugger (ikke ferdig utredet)
Pris fra ca 800 000 + transport utstyr, Laimet fra ca 500 000 Priser se webside
Vermeer!!!! Slepbar amerikansk trommelflishugger med egen dieselmotor. Står fram som det kanskje beste alternativet. Lav pris på grunn av valutakursen? Pris ca .. med samme henger og kran som ovenfor 695 000 eks MVA Tillegg i pris for 3-punkt montert kran 25
000
Bakdeler:
(Tilføyelse): Det har funnet sted en stor prisstigning i
2008/2009. Hvordan skal lang transportveg handteres prismessig – utjevning av transportkostnader
Bør
innhentes: Tariffer for makinarbeid,
flising, transport m. m
Konklusjon: Utstyr: Det kjøpes en Vermeer flishugger, en tilhenger feks. Wecmann 12 med karmer til 20 m3, og en 3-p montert kran pris til sammen ca 720 000,- ? Virke: Virket skal opprankes ved brøytet bil/traktoveg etter tidligere nevnte framgangsmåte. Det flises på stedet og kjøres i traktorhenger til silo. Stammer reserveres for vinterbruk. Eventuelt småvirke, topper og kvister brukes i den snøfrie perioden av året. Hos skogeiere som ikke er medeiere i NTBE organiserer hogsten gjennom Allskog. Bygging av garage/lager utredes videre. Oppgjør for levert virke: Virket betales når det er levert ved veg. Pris: Kubikkprisen justeres etter fuktighet og treslag. Det betales et frakttillskudd pr kjørt km. (Tilføyelse 09):
Adkomst til silo med transportutstyret: Siloene må kunne fylles fra vanlig tipphenger/bil Ved haugen ved Sonjatun må det støpes en armert betongstøttemur mot rampa, uavhengig om det velges en løsning med konteinersilo/ fyrrom eller ikke. I en plasstøpt silo/fyr utgjør dette vegg og botn. Denne muren må dimensjoneres kraftigere ved bruk en konteinersilo, da en da ikke får like gode avstivende tverrvegger. Det må i tillegg støpes en fundamentplate som konteinerne kan stå på. Dette gjør at det neppe er store økonomiske besparelser å hente ved bruk av konteinere til fyrrom og silo. Det vil derimot arbeidsmessig være rasjonelt å få anlegget ferdigbygget i 2 konteinere, fordi det reduserer bygge- og monteringsarbeidet. En silo på flat mark bør senkes ned til grunnvannspeilet (om våren) og det må bygges en oppkjøringsrampe for bil/traktor med pene, beplantede skråsider.
|